Het rekeningnummer van Stichting Trudo is:
IBAN: NL88 BNGH 0285 1819 71
BIC: BNGHNL2GXXX
t.n.v Stichting Trudo, Eindhoven
Het rekeningnummer van Trudo Holding is:
IBAN: NL38 BNGH 0285 1819 98
BIC: BNGHNL2GXXX
t.n.v Trudo Holding BV, Eindhoven
Het is mogelijk dat je aan het begin van de maand, toen de huur moest worden afgeschreven, te weinig geld op jouw rekening had staan en de bank de opdracht geweigerd heeft. Daarom heb je een herinnering gekregen. Je moet het bedrag dat op de betalingsherinnering staat dus nog wel overmaken.
Nee, volgens het huurcontract moet de huur vóór de eerste van de maand betaald zijn.
Onze voorkeur gaat uit naar betaling via een machtiging voor automatische incasso. De huur wordt dan rond iedere 1e van de maand automatisch van jouw rekening afgeschreven. Wil je niet automatisch betalen? Dan kun je altijd nog betalen via iDeal (digitaal betaalverzoek) of door te pinnen bij Corp Support of bij de balie op het kantoor van Trudo (alleen op afspraak). Je kunt de huur niet contant betalen.
Je kunt de huur op verschillende manieren betalen:
Bij de ondertekening van de huurovereenkomst betaal je de eerste huurperiode.
Bij ondertekening van jouw huurcontract wordt de machtigingskaart samen met jou ingevuld. Mocht dit niet gebeurt zijn, vraag dan een machtiging aan met het formulier ‘Aanvragen machtiging automatische incasso’. Ook als je wilt overstappen op automatische incasso kun je gebruik maken van dit formulier. Je kunt de machtigingskaart ook ophalen bij Stichting Trudo of bij Corp Support.
Gegevens Stichting Trudo
Telefoon: 040 - 23 59 888 (maandag t/m donderdag van 08:30 tot 17:00 uur, vrijdag van 08:30 tot 13:00 uur)
Bezoekadres: Torenallee 34, Apparatenfabriek Strijp-S, Eindhoven (alleen op afspraak)
Postadres: Postbus 360, 5600 AJ Eindhoven
E-mail: wonen@trudo.nl
Gegevens Corp Support
Bezoekadres: Avignonlaan 9, 5627 GA Eindhoven
Telefoon: 040 - 40 23 235 (gebruikelijke belkosten)
Iedereen kan in aanmerking komen voor een betalingsregeling, behalve als je de afgelopen jaren herhaaldelijk een huurachterstand hebt gehad of overlast hebt veroorzaakt. Een betalingsregeling is geen recht. Een medewerker van Corp Support bepaalt of je voor zo’n regeling in aanmerking komt.
Wil je een betalingsregeling aanvragen? Onderaan de pagina vind je het formulier voor aanvraag betalingsregeling.
Ook bij het oplossen van jouw overige schulden kan Trudo je doorverwijzen naar het Leger des Heils. Wil je je voor deze ‘Eerste hulp bij schulden’ aanmelden? Onderaan de pagina vind je het formulier 'Verzoek om eerste hulp bij schulden'.
Je kunt bij het Stedelijk Steunpunt Schuldhulp informeren of er een regeling te treffen valt.
Nee, je moet eerst de bestaande regeling aflossen. Daarna kunnen we pas een nieuwe betalingsregeling met je treffen.
Het is de bedoeling dat jij, als huurder, contact met ons opneemt als je een betalingsregeling wilt treffen om jouw huurachterstand gespreid te betalen.
Als de afspraken uit de betalingsregeling niet worden nagekomen, dan ontvang je geen aanmaning meer maar dragen wij het innen van de regeling over aan de deurwaarder.
Bij stijging van het inkomen kun je het af te lossen bedrag verhogen, bij minder inkomen kun je dit bedrag niet verlagen.
Ja, je krijgt van ons een brief of e-mail waarin wij de gemaakte afspraken bevestigen.
De overheid bepaalt met welk percentage we de huren maximaal mogen laten stijgen. De huurverhoging zal dus nooit hoger zijn dan dit percentage.
Is er een geldige reden om bezwaar te maken, dan kun je dat doen met behulp van deze modelbrief. Stuur deze naar ons op: Postbus 360, 5600 AJ te Eindhoven, of mail de brief naar wonen@trudo.nl.We onderzoeken je bezwaar heel zorgvuldig. Is jouw reden voor bezwaar gegrond? Dan ontvang je een nieuw huurverhogingsvoorstel.
Deze maximale huurverhoging geldt niet voor huurcontracten die zijn geliberaliseerd. Dat zijn contracten met een aanvangshuurprijs boven de op dat moment geldende liberalisatiegrens. Meer informatie over geliberaliseerde huurovereenkomsten staat in het dossier Huurovereenkomst.
Een verhuurder moet een huurverhoging schriftelijk voorstellen. Het voorstel moet ten minste twee maanden van tevoren zijn ontvangen door de huurder (dus bij een huurverhoging per 1 juli: vóór 1 mei) en moet het volgende bevatten:
Gaat het om de huurprijs van jouw woning in het algemeen en niet om de jaarlijkse huurprijsverhoging? Dan hangt het af van de reden of je daar iets tegen kunt doen:
Ben je het niet eens met de hoogte van de huur vanwege onderhoudsklachten?
Elke huurwoning heeft een bepaald puntenaantal. Bij dat puntenaantal hoort een maximale huurprijs. Als de huur van de woning boven deze grens ligt (of zou komen te liggen) kun je een huurverlaging voorstellen aan de verhuurder. Deze maximale huurprijs wordt door de overheid vastgesteld. In tabellen is vastgelegd wat de maximale huurprijsgrens is. Er zijn tabellen voor zelfstandige woningen, kamers, woonwagens en woonwagenstandplaatsen.
Nee. Voor woningen boven de huurgrens (liberalisatiegrens) van € 879,66 (2024) vervalt het recht op huurtoeslag. In heel speciale gevallen kan de Belastingdienst hier een uitzondering op maken. Kijk voor meer informatie over huurtoeslag op de website van de Belastingdienst.
De Belastingdienst is belast met de uitvoering van de Huurtoeslag. Op de website van de Belastingdienst is meer informatie te vinden.
Je vindt daar:
De hoogte van jouw huurtoeslag is afhankelijk van de huurprijs en jouw inkomen en wordt jaarlijks herzien door de Belastingdienst. Kijk voor meer informatie en voor een proefberekening van jouw huurtoeslag op de website van de Belastingdienst.
De hoogte van de huurtoeslag wordt bepaald aan de hand van jouw inkomen van het huidige jaar. Als jouw inkomen plotseling sterk daalt, dan heb je misschien recht op huurtoeslag. Of als je al huurtoeslag ontvangt, recht op een hoger toeslagbedrag. Neem contact op met de Belastingdienst voor meer informatie. Zij zijn op werkdagen te bereiken op telefoonnummer: 0800-0543.
De Belastingdienst is verantwoordelijk voor de uitvoering van de huurtoeslag en stelt het recht en de hoogte van de Huurtoeslag jaarlijks vast. Je krijgt de definitieve berekening van jouw toeslag binnen zes maanden nadat iedereen in jouw huishouden een belastingaanslag heeft gekregen.
Nee. Je kunt alleen per hele maand huurtoeslag ontvangen. Als jouw huurcontract voor jouw nieuwe woning per de eerste van de maand is ingegaan, dan kun je wel voor deze maand huurtoeslag ontvangen. Je moet je wel binnen vijf dagen na de ingangsdatum van de huurovereenkomst inschrijven bij de Gemeentelijke Basis Administratie op het nieuwe adres. Je kunt maar voor één woning huurtoeslag ontvangen. Huur je tijdelijk i.v.m. de verhuizing twee woningen? Kies dan voor de woning met de hoogste huurtoeslagbijdrage.
Nee. Sinds 1 januari 2006 wordt de huurtoeslagregeling rechtstreeks uitgevoerd door de overheid. Kijk voor meer informatie over huurtoeslag op de website van de Belastingdienst.
Als je een huurcontract ondertekent, ben je ‘hoofdhuurder’. Als jouw huisgenoot ‘medehuurder’ wordt, staat hij of zij niet op het huurcontract, maar heeft wel dezelfde rechten en plichten die jij als hoofdhuurder hebt.
Als je gaat trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaat, is jouw partner automatisch medehuurder. Je hoeft dan alleen de gegevens van jouw partner door te geven. Voorwaarde is wel, dat jouw partner ook bij jou in huis woont.
Als je samenwoont, kun je na twee jaar medehuurderschap voor jouw huisgenoot aanvragen. Dat kan alleen als je samen langdurig het huishouden voert. Daarnaast moet de woning voor jullie beiden al twee jaar het ‘hoofdverblijf’ zijn. Met andere woorden: je moet er beiden wonen. Kinderen kunnen alleen medehuurder worden als ze ouder zijn dan 40, als ze voor je zorgen, of jij voor hen en als ze altijd thuiswonend zijn geweest. Medehuurderschap kun je aanvragen bij de afdeling Wonen van Trudo.
Je bent medehuurder op aanvraag als je niet getrouwd bent of geregistreerd partnerschap hebt afgesloten, maar na het ingaan van de huurovereenkomst het medehuurderschap hebt aangevraagd en verkregen.
Je bent een contractuele medehuurder als je samen met de huurder de huurovereenkomst hebt getekend. Je hebt dan de volledige rechten en plichten uit de huurovereenkomst. Samen met de huurder ben je hoofdelijk aansprakelijk voor de verplichtingen uit de overeenkomst. Je hebt dezelfde positie als de huurder.
Je bent medehuurder van rechtswege als je getrouwd bent of geregistreerd partnerschap hebt afgesloten.
Als je gaat trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaat, is jouw partner automatisch medehuurder. Je hoeft dan alleen de gegevens van jouw partner door te geven. Voorwaarde is wel, dat jouw partner ook bij jou in huis woont.
Als je samenwoont, kun je na twee jaar medehuurderschap voor jouw huisgenoot aanvragen. Dat kan alleen als je samen langdurig het huishouden voert. Daarnaast moet de woning voor jullie beiden al twee jaar het ‘hoofdverblijf’ zijn. Met andere woorden: je moet er beiden wonen. Kinderen kunnen alleen medehuurder worden als ze ouder zijn dan 40, als ze voor jou zorgen, of jij voor hen en als ze altijd thuiswonend zijn geweest. Medehuurderschap kun je aanvragen bij de afdeling Wonen van Trudo.
Je kunt medehuurderschap aanvragen door het formulier 'Medehuurderschap: aanvraag' in te vullen, samen te ondertekenen en vervolgens op te sturen t.a.v. de afdeling Wonen van Trudo.
Neem eerst contact op met jouw buren en vraag of zij hun boom (of bomen) willen snoeien. Als jouw buren hun boom (of bomen) op jouw verzoek niet snoeien binnen de afgesproken termijn, dan mag je de takken die boven jouw tuin hangen snoeien.
Je kunt het formulier 'Kapvergunning: aanvraag' onderaan deze pagina gebruiken of contact opnemen met de onderhoudsservice. Onze opzichter komt dan langs om te beoordelen of de overlast die de boom veroorzaakt een gegronde reden is om een kapvergunning aan te vragen. Als dit het geval is, zal Trudo bij de gemeente een kapvergunning aanvragen. De kosten van de kapvergunning (leges) en het rooien van de boom komen overigens wel voor jouw rekening.
Ja, maar in bepaalde gevallen wordt voor verbeteringen aan de woning een gedeeltelijke vergoeding gegeven.
Als je gaat verhuizen zijn er een aantal mogelijkheden met betrekking tot jouw wijzigingen. De verhuurmakelaar bepaalt uiteindelijk welke situatie op jouw wijziging van toepassing is:
Veranderingen aan nutsvoorzieningen (elektra, gas, water, etc.) zijn toegestaan, mits je ze laat uitvoeren door een erkend installateur.
Dat hangt af van jouw huurcontract. In principe beslist Trudo over veranderingen in de kleurstelling van het schilderwerk aan de buitenkant van de woning. Je bent zelf verantwoordelijk voor het schilderwerk aan de binnenzijde van jouw woning.
Wanneer je veranderingen aan het casco van jouw huurhuis wilt aanbrengen, moet je dit altijd schriftelijk aanvragen. Of je toestemming hebt om veranderingen aan te brengen aan de binnenzijde van jouw woning, hangt af van de huurovereenkomst die je hebt. Kijk voor meer informatie dus in jouw huurcontract of neem contact op met de afdeling Wonen.
Schade als gevolg van brand, rook en water wordt in overleg met Trudo hersteld. Je moet schadegevallen altijd binnen 24 uur melden bij Team Wonen en natuurlijk ook bij jouw verzekeringsmaatschappij.
Wil je schade melden, bel dan naar Team Wonen via 040 - 23 59 888 (maandag t/m donderdag van 08:30 tot 17:00 uur, vrijdag van 08:30 tot 13:00 uur).
Woon je in een appartementencomplex van Trudo en ben je niet tevreden over de manier waarop de gemeenschappelijke ruimtes (zoals de hal, trappenhuis, lift en gangen) worden schoongemaakt? Meld dit dan via het formulier 'Overlast melding'. De klacht komt terecht bij de verantwoordelijke complexbeheerder. Deze zal binnen 3 werkdagen reageren.
Als je om medische redenen een verhuiskostenvergoeding of een aangepaste woning nodig hebt, kun je terecht op de website van Regelhulp. Op deze nieuwe website krijgen gehandicapten, chronisch zieken en ouderen online hulp bij het aanvragen van voorzieningen op het gebied van zorg, sociale zekerheid en de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Regelhulp komt overeen met het Wmo-loket van de gemeente Eindhoven en beoordeelt jouw situatie. Je kunt het Wmo-loket ook bellen: 040-238600.
Nee, in jouw huurcontract staat, dat jij als huurder (een deel van) de woning niet mag doorverhuren of in gebruik mag geven aan derden, zonder schriftelijke toestemming van Trudo. Doe je dit toch, dan handel je in strijd met de huurovereenkomst én is er sprake van illegale bewoning. Onderverhuring is voor ons aanleiding om de huurovereenkomst te laten ontbinden.
Nee, in het huurcontract staat dat jij als huurder jouw hoofdverblijf in de woning moet hebben. Dit betekent dat je in de woning moet wonen en niet ergens anders. Als je verhuist zonder Trudo te informeren voldoe je niet meer aan deze verplichting uit jouw huurcontract.
Heb je jouw woning onderverhuurd dan woont de nieuwe huurder zonder huurcontract in de woning en is er dus sprake van illegale of onrechtmatige bewoning. Als Trudo dat constateert, moet jij jouw huurovereenkomst opzeggen en de woning geheel ontruimd opleveren. Anders zal Trudo meteen een juridische procedure starten.
Onderverhuur is niet toegestaan. Als huurder ben je volgens het huurcontract verplicht om in de woning jouw ‘hoofdverblijf’ te hebben. Met andere woorden: je moet er zelf wonen. Op het moment dat je er niet (meer) zelf woont, moet de huurovereenkomst worden opgezegd. In sommige gevallen kan de beheerder van Trudo jou toestemming geven voor wederverhuur, als je bijvoorbeeld voor een bepaalde periode in het buitenland verblijft voor studie of werk. Je hebt altijd – vooraf en schriftelijk – toestemming van Trudo nodig.
Wanneer we de woning meteen kunnen doorverhuren, wordt de woning zo snel mogelijk na de huuropzegging toegewezen. Moeten wij eerst nog in de woning aan het werk, dan zal de toewijzing pas plaatsvinden op het moment dat de woning (bijna) klaar is. Neem bij dit soort vragen contact op met team Wonen.
Wij bepalen welke zaken contractueel mogen blijven zitten, welke weggehaald moeten worden en wat eventueel hersteld moet worden. De oude huurder regelt vervolgens zelf met de nieuwe huurder welke spullen eventueel overgenomen kunnen worden en welke hij alsnog verwijdert. Hier bemiddelen wij niet in, maar wij ontvangen wel graag een kopie van de gemaakte afspraken (ondertekend door beide partijen). Neem bij twijfel altijd contact op met team Wonen.
Bij huuropzegging wordt jouw automatische incasso direct stopgezet. Bij opzegging na de 15e van de maand is de opdracht voor de incasso echter al naar de bank gestuurd. Het klopt dus dat er te veel is afgeschreven. Als de eindinspectie geweest is en er geen schade aan jouw woning geconstateerd is, krijg je het hele bedrag teruggestort op jouw rekening.
Na afloop van de huurperiode volgt er altijd een inspectie. Om te bepalen of je geld terugkrijgt moeten wij eerst het inspectierapport ontvangen. Daarin staat of er schade is waarvoor je ons geld moet betalen. Daarna kunnen we de eindafrekening opmaken waarin de voor- of achterstand in de huur en de eventuele schade verrekend worden. Wij streven ernaar om je binnen vier weken na beëindiging van jouw huurovereenkomst de eindafrekening toe te sturen. Het geld dat je eventueel nog tegoed hebt wordt dan binnen 15 dagen op jouw rekening gestort. De afrekening van de stook- en servicekosten volgt later. Je kunt dit verwachten tussen april en juli, maar uiterlijk op 1 juli van het jaar nadat je de huur hebt opgezegd.
Ja, bij een huuropzegging zorgt Trudo ervoor dat jouw automatische incasso wordt stopgezet.
Je kan de huur opzeggen door het 'Formulier huuropzegging' in te vullen. Een huuropzegging is definitief en kan dus niet meer ingetrokken worden.
Je moet de huur minimaal een maand voordat je vertrekt opzeggen, maar eerder mag ook. Je bepaalt zelf per wanneer je de huur opzegt. Dat hoeft dus niet per se op de eerste of de vijftiende van de maand. Belangrijk is wel, dat de datum niet in het weekend of op een feestdag valt. Op jouw laatste huurdag geef je persoonlijk de sleutels van het gehuurde af aan Trudo in de volledig ingevulde sleutelenvelop. Geef bij jouw huuropzegging altijd jouw nieuwe adres door.
Je kunt overlast melden via het formulier 'Overlastmelding'.
Trudo is niet verantwoordelijk voor het schoonhouden van de openbare ruimte; dat is een taak van de gemeente.
In eerste instantie moet je zelf proberen om samen met jouw buren tot een oplossing te komen. Ook kun je de politie bellen als het om overlast gaat zoals overmatig geluid of ruzies. Wij verzoeken je schriftelijk aan ons te melden wat voor overlast je ondervindt als jouw eigen pogingen om het probleem op te lossen geen resultaat opleveren. Wij zullen dan bekijken in hoeverre wij jou kunnen helpen.
Geregistreerde partners kunnen buiten de rechter om de relatie beëindigen met een overeenkomst die opgesteld is door een advocaat of een notaris. Hierin moet dan staan wie in de huurwoning achterblijft. De vertrekkende huurder moet zich uit laten schrijven bij Burgerzaken. Je mag ook in de woning blijven als jouw partner de huur van de woning beëindigd ten gunste van jou. Hij/zij neemt dan afstand van de huurrechten. Hij /zij moet zich dan ook uit laten schrijven bij Burgerzaken.
Bij een huwelijk of geregistreerd partnerschap is jouw partner automatisch – van rechtswege – medehuurder. In andere gevallen moet je een aanvraag ‘Medehuurderschap’ indienen bij Trudo. Hiervoor moet je aantonen dat jullie beiden ten minste twee jaar op het betreffende adres hebben gewoond en een duurzame gemeenschappelijke huishouding voerden.
Als jij en jouw partner het niet eens kunnen worden wie in de woning blijft, dan bepaalt de rechter wie er in de woning mag blijven. Als jij een echtscheidingsbeschikking hebt waarin staat dat de woning aan jo is toegewezen, dan mag je in de woning blijven wonen. Deze echtscheidingsbeschikking is pas geldig als het ingeschreven is in het huwelijksregister van de plaats waar je getrouwd bent.
Je mag ook in de woning blijven als jouw partner de huur van de woning beëindigd ten gunste van jou. Hij/zij neemt dan afstand van de huurrechten. Hij /zij moet zich dan ook uit laten schrijven bij Burgerzaken.
Als de rechter de echtscheiding heeft uitgesproken, dan staat in het vonnis de datum wanneer de partner de woning moet verlaten. Tot die datum moeten jullie beiden de huur betalen. Daarna moet de huur betaald worden door de partner die in de woning blijft wonen. Degene die de woning moet verlaten moet zich ook laten uitschrijven bij Burgerzaken. Als je zelf de huur hebt opgezegd ten gunste van jouw partner, dan betaal je de huur en eventuele service- en stookkosten tot de beëindigingsdatum.