Resultaten
Alle informatie voor senioren

Langer thuis blijven wonen is een wens van veel oudere huurders en de overheid stimuleert dit ook. Trudo draagt haar steentje hier graag aan bij en kan speciale voorzieningen aanbrengen in je woning, waardoor je langer zelfstandig in je vertrouwde woning kunt blijven wonen. Hieronder vind je de regelingen die Trudo aanbiedt.

Opplus

Je kunt verschillende opplusvoorzieningen aanvragen. Elke opplusvoorziening ‘kost’ een aantal punten. Per huurcontract kun je opplusvoorzieningen aanvragen ter waarde van 10 punten. Elke aanvraag voor een opplusvoorziening bekijken we samen met jou. Soms is een bepaalde opplusvoorziening niet altijd mogelijk.

Denk je dat 10 punten niet genoeg zijn, omdat je meer of grotere aanpassingen denkt nodig te hebben, neem dan contact op met WIJeindhoven. In het kader van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning WMO kunnen zij misschien hulp bieden.

Aanvragen opplussen

Voorzieningen

Niet alle voorzieningen in het Oppluspakket zijn voor iedereen van toepassing. Omdat elke situatie weer anders is, kun je zelf aangeven welke voorzieningen je graag wilt hebben. Houd er wel rekening mee dat niet alle voorzieningen in elke woning mogelijk zijn. We zullen echter altijd met je mee zoeken naar de best mogelijke oplossing.

De drie soorten voorzieningen waaruit het Oppluspakket bestaat:

  • algemene voorzieningen
    • seniorenslot: dit is een voordeurslot met het sleutelgat boven de handgreep. Zo kun je het slot beter zien, terwijl de greep ondersteuning geeft bij het openen;
    • tweede trapleuning: wanneer je slecht ter been bent, dan biedt zo’n tweede trapleuning extra houvast;
    • bediening bovenraampjes: om makkelijker de ramen te kunnen openen en sluiten wordt de bediening van klepramen op een hoogte van ongeveer 1,25m geplaatst;
    • overbrugging drempels: als je slecht ter been bent, of wanneer je gebruikmaakt van een rollator of rolstoel, dan zijn verlaagde drempels bij voor- en achterdeur natuurlijk een stuk makkelijker.
  • voorzieningen in de badkamer
    • opklapbaar douchezitje: als je een beperkt uithoudingsvermogen of last van evenwichtsstoornissen hebt, dan is zo’n zitje onder de douche erg fijn;
    • los douchezitje;
    • douchekop met glijstang: om te voorkomen dat je geen water op je handen of armen krijgt bij het opendraaien van de kraan, plaatsen we een douchekop met glijstang, waarmee je de douchekop ook op verschillende hoogten kunt instellen.
  • voorzieningen in het toilet
    • verhoogde/verlaagde toiletpot en stevige wc-bril: als we de toiletpot met 6 of 10cm verhogen, dan zit je een stuk comfortabeler; maar het kan ook mogelijk zijn dat je een lager model nodig hebt;
    • verhoogde toiletbril;
    • wandbeugel: deze zorgt voor extra houvast wanneer je gaat zitten en weer opstaat van het toilet.

Aanpassingen voor mensen met een beperking

Via de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) kunnen allerlei aanpassingen aan je woning worden bekostigd, zodat je langer in staat bent om zelfstandig te wonen. Het kan zijn dat je daarvoor een eigen bijdrage moet betalen. Dit is afhankelijk van de aard en grootte van de aanpassing, maar ook van je inkomen. Aangezien de gemeente verantwoordelijk is voor aanpassingen via de WMO, zal zij vooraf ook duidelijk aangeven hoe groot je eigen bijdrage eventueel zal zijn.

WIJeindhoven als aanspreekpunt

Sinds 1 juni 2016 neem je voor het aanvragen van een woningaanpassing via de WMO contact op met WIJeindhoven. Een medewerker van WIJeindhoven kijkt met je mee en bepaalt welke ondersteuning gewenst en noodzakelijk is. Hierna wordt een indicatie voor de aanpassing vastgesteld en ingediend bij de gemeente.

Ook al is Trudo de eigenaar van de woning, wij voeren enkel uit wat door de gemeente is goedgekeurd. Zodra je deze goedkeuring binnen hebt, moet je ons machtigen om de opdracht uit te voeren. Bij de beschikking van de gemeente zit een machtigingsformulier. Dit ontvangen we graag ondertekend retour. Daarna worden de werkzaamheden tijdig en in overleg met jou ingepland. De aannemer maakt een afspraak met je, waardoor het duidelijk is wanneer de aanpassing wordt uitgevoerd én hoe lang de werkzaamheden duren.

Meer weten of aanvragen?

Wil je meer weten over een eventuele woningaanpassing vanuit de WMO? Neem dan contact op met WIJeindhoven via 040 – 2388998. Ze zijn op werkdagen bereikbaar van 9:00 tot 17:00u. Als je belt, dan wordt er een afspraak ingepland bij jou thuis, met een medewerker van WIJeindhoven.

Van groot naar beter

Er worden in Eindhoven duizend huishoudens van 55 jaar en ouder gefaseerd aangeschreven. Het gaat om senioren die wonen in een eengezinswoning met tenminste 3 slaapkamers. We hopen dat deze bewoners gaan nadenken over verhuizen naar een seniorenwoning van een van de corporaties. Bijvoorbeeld omdat traplopen niet meer zo makkelijk gaat of omdat het onderhouden van de tuin te zwaar wordt. Of omdat ze in een omgeving willen wonen waar ze andere senioren makkelijker kunnen ontmoeten. Met de voorrangsregeling verlagen we de drempel om ook echt de ‘verhuisstap’ te zetten ‘van groot naar beter wonen’.

Samen beweging creëren op de woningmarkt

Tijdens een proefperiode van twee jaar bekijken we hoe het gaat en of we meer senioren kunnen vragen of ze voorrang willen. Wat gaat goed, wat kan anders? Aanpassingen voeren we in die tijd door, zodat er na twee jaar een doorstroom op gang is gekomen die ook in andere gemeenten of voor andere doelgroepen toegepast kunnen worden. Verhuizen naar een plek die past bij iemands levensfase is belangrijk voor alle leeftijden. Zodat het nergens stokt, maar goed blijft ‘doorstromen’. Zo kan iedereen fijn wonen op een passende plek. De voorrangsregeling ‘van groot naar beter wonen’ is het eerste initiatief dat vanuit SeniorenPunt gezamenlijk wordt opgepakt.

Lees hier meer over op de website van SeniorenPunt

Voorkeursrecht bij verhuizen voor 55-plussers

Wil je in je eigen buurt een andere vrijkomende woning huren, dan kun je onder bepaalde voorwaarden voorrang krijgen op deze woning. Misschien wil je wat kleiner gaan wonen, omdat je kinderen het huis uit zijn. Een leuk appartementje in de buurt is dan misschien een oplossing, waardoor we jouw (eengezins)woning weer aan iemand anders kunnen verhuren of verkopen (via Slimmer Kopen). Hierdoor is dit voorkeursrecht een eerlijke regeling, omdat het jou als huurder kan helpen, zónder dat dit de doorstroom op de woningmarkt belemmert. Er komen namelijk niet minder sociale huur-of koopwoningen beschikbaar.

Met voorrang naar een andere huurwoning van Trudo verhuizen kan als je voldoet aan onderstaande voorwaarden:

  • Je hebt een huurovereenkomst met Trudo voor onbepaalde tijd.
  • Wanneer je verhuist, blijft er niemand in de huidige woning wonen.
  • Minimaal één van de huurders is 55 jaar of ouder.
  • Trudo geeft een positieve verhuurdersverklaring af. 
  • Je hebt interesse in één of meerdere specifieke woningen van Trudo.
  • De nieuwe woning is passend.
  • Je hebt niet eerder gebruikgemaakt van het voorkeursrecht.

Trudo kan in bepaalde situaties afwijken van de voorkeursregeling, bijvoorbeeld omdat de woning van jouw voorkeur al bestemd is voor een woningzoekende met een medische urgentie. 

Voor vragen of hulp op het gebied van wonen of het vinden van woonruimte kun je ook terecht bij het Seniorenpunt. Kijk voor meer informatie op www.seniorenpunt.nl.

Geen lange wachtlijst

Wil je in een specifiek complex van Trudo (gaan) wonen? Dan kun je dit bij ons aangeven. Wij plaatsen je dan op een wachtlijst voor dit complex en gaan voor je op zoek naar een geschikte woning. Wil je gebruik maken van dit voorkeursrecht, neem dan contact op met onze woonconsulent. Als er meerdere mensen een optie hebben genomen op een woning, dan geldt de inschrijfduur: wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Dat lijkt ons zowel eerlijk als duidelijk.

Veel gestelde vragen over voorrangsregeling senioren in Eindhoven

Ik heb een brief ontvangen. Wat moet ik doen om voorrang te krijgen?

  • Je mag het antwoordformulier dat bij de brief zit invullen en retour sturen naar het antwoordnummer. Je kunt het formulier ook inscannen en terugsturen per e-mail. Een medewerker van SeniorenPunt neemt contact met je op om het verdere proces uit te leggen en helpt je verder. Je kunt ook altijd zelf bellen of mailen met SeniorenPunt. Dit kan via 040 220 22 02 en doorstroom@seniorenpunt.nl.

Ik heb geen brief ontvangen van Trudo. Kan ik dan wel voorrang krijgen?

  • Nee, helaas kun je niet deelnemen aan deze regeling als je geen brief hebt ontvangen van jouw woningcorporatie. Wel kun je bij SeniorenPunt bespreken of er wellicht andere mogelijkheden zijn om te verhuizen.

Waarom moet ik hiervoor naar SeniorenPunt en kan ik niet mijn eigen corporatie bellen?

  • Bij het SeniorenPunt werken collega’s van de verschillende corporaties (Wooninc., ‘thuis en Woonbedrijf) die gespecialiseerd zijn in het verhuren van seniorenwoningen. Zij weten precies welke seniorenwoningen er beschikbaar zijn en kunnen daarom het beste adviseren. Mogelijk past een seniorenwoning van een andere corporatie beter bij jouw wensen dan het aanbod van je eigen corporatie.

Gaat de inschrijving via Wooniezie?

  • Ja, de inschrijving gaat via Wooniezie. Mocht je nog geen inschrijving hebben dan kun je dit alsnog doen. Mocht je hier hulp bij nodig hebben dan kun je binnen lopen bij SeniorenPunt of telefonisch contact opnemen.

Hoe zie ik dat ik voorrang heb?

  • In de inschrijving van Wooniezie kun je zien dat je een voorrangslabel hebt. Als het voorrangslabel is toegevoegd ontvang je automatisch een mail van Wooniezie.